Bruker medarbeiderne intranettet fordi de må, eller fordi de har lyst?

Denne artikkelen henvender seg til deg som jobber i den interne informasjonsavdelingen! 

Hvordan er det med intranettet på din arbeideplass? Bruker de ansatte det aktivt eller lar de seg ikke engasjere nevneverdig av det? Kanskje det er umoderne, stivt og uaktuelt? Er det lite nytt der eller bare enveis informasjon?

Svært mange interne informasjons-medarbeidere sliter med å skape engasjementrundt informasjonen de publiserer på intranettet, men dette kan de enkelt endre på. Med enkle midler kan de i stedet oppleve dette:

Å få i gang aktiv og reell dialog som skaper interesse og engasjement med kommentarer og «likes» på all informasjon.

Å jobbe enkelt og rask med desentralisert og målrettet publisering av aktuell informasjon.

Å utnytte de ansattes aktive engasjement og interaksjon til å gjøre informasjonen mer relevant for dem.

Å oppleve et uovertruffent potensiale for kommunikasjon og publisering på tvers av fastlåste fagmiljøer og organisasjonsgrenser i bedriften – med andre ord aktiv dialog og samarbeide.

Om dette er interessant bør du lese videre om hva jeg egentlig legger i påstandene jeg fremmer ovenfor.

Dialog, kommentarer og «likes» er alle virkemidler som fremmer kreativitet og engasjement i en bedriftskultur. Ettersom all informasjon på intranettet presenteres gjennom blogger, wiki’s og fellesskap, er det mulig å «like» og kommentere publisert informasjon allerede på forsiden av intranettet.

Med forenklet, desentralisert og målrettet publisering oppnår du større oppmerksomhet og langt høyere engasjement om sakene som presenteres. Det trengs ikke noe tungt og komplekst Content Management System eller en spesiell og kostbare publiserings-løsning som brukerne må lære seg eller ha tilgang til. Med vår løsning kan alle publisere på intranettet, men bare utvalgte medarbeidere kan bestemme hva som skal vises som oppslag på forsiden av intranettet. Informasjonen blir målrettet slik at den når nettopp de som skal ha den og ikke alle som ikke har behov for den. Dette styres av hvilke grupper den enkelte ansatte er medlem i.

Samhandlingen og kommentarene til medarbeiderene bidrar til at informasjonen får høyere relevans og blir mer levende. Det skjer på samme måte som på Facebook og LinkedIn – du blir presentert for det du interesserer deg for, temaer du tidligere har søkt etter eller gitt tommelen opp for. På de åpne sosiale mediene kalles dette ofte for «ekko-kammer» – at man bare får mer av det samme. Men på et profesjonelt intranett betyr det at den informasjonen du får har høyere relevans for ditt arbeidsområde og derved gir medarbeiderne informasjon de trenger.

Det intranettet jeg tenker på – og som jeg selv bruker i min jobb – er uovertruffent når det gjelder å skape engasjement, interaksjon, dialog og samarbeide – både mellom medarbeidere, men også på tvers av avdelinger og nivåer. Ønsker man en åpen og kreativ bedriftskultur, er dette et av de aller beste digitale virkemidlene.

Vil du vite mer om hvordan du kan skape et mer engasjerende og aktivt intranett i din bedrift. Ja, da skal du ta kontakt med meg – både for en uforpliktende prat og en live demo.

Vennlig hilsen

ARNE SIGURD ROGNAN NIELSEN

arne@brainworker.no

+47 41535313

%d bloggers like this: