GTD-mesteren David Allen bruker gode gamle Lotus Notes for å jobbe smartere!

Mannen som oppfant GTD-metoden, David Allen, reiser verden rundt for å lære verdens fremste toppledere innen business å jobbe smartere. Hans metode Getting Things Done har i årevis vært en ledende metodikk for å strukturere arbeidet slik at man får unna arbeidet i en fart!

Men hvilke moderne applikasjoner bruker han og hans team i dette arbeidet? Tro det eller ei – han og alle hans ansatte bruker det som i «gamle» dager var kjent som Lotus Notes, men som i dag heter IBM Notes og som også har fått en helt ny etterfølger IBM Verse», som jeg selv bruker.

En venn av David laget for en god del år siden det han kaller en «overlay» til Lotus Notes som gjorde at David kunne bruke sin GTD-metode med hjelp av IBM Notes-klienten og den «underliggende motoren» IBM Domino. Dette gjorde – og fremdeles gjør – at hele teamet til David Allen kan ha full oversikt over alle gjøremål og alle planer for hele teamet uansett hvor de befinner seg. De kan jobbe med løsningen både lokalt og replikere den til den sentrale Domino-serveren.

I mine tidligste år i IBM fikk vi mulighet til å laste ned denne databasen som dette egentlig var (til og med e-post-klienten eller applikasjonen Lotus Notes er egentlig en lokal database som synkroniserer med Domino-serveren).

Jeg brukte den en tid til å holde oversikt over alle mine gjøremål, men dessverre klarte aldri GTD-applikasjonen å holde tritt med den raske utviklingen IBM Notes hadde når det handlet om nye funksjoner, bedre brukergrensesnitt og mobile applikasjoner.

Etterhvert kom andre utviklere på banen, jeg selv gikk bort fra Windows og den tunge IBM Thinkpad maskinen jeg hadde, og over til ultralette enheter som MacBook Air, iPad og iPhone. Det medførte at jeg testet ut helt nye applikasjoner – sikkert 10 – 15 forskjellige (jeg har brukt utrolig mye penger på å kjøpe to-do-applikasjoner) og endte opp med Omnifocus – i dag i versjon 2.0.

Med Omnifocus 2.0 kan jeg velge å benytte GTD-metoden helt strikt eller en mix av metoder som f.eks. GTD, prinsipper fra Time Manager (dere husker det gamle danske ringbindet) og min egenutviklede metode for fokus og prioritering; ABC-metoden.

Denne måten å jobbe på lærer jeg bort i workshops for bedrifter som ønsker å hjelpe sine medarbeiedere til å jobbe smartere og få mer gjort. Vil du vite mer om disse work-shop’ene er det bare å ta kontakt.

